Fijne stofdeeltjes vermindering: met ATE Ceramic remblokken is de Euro 7-norm nabij

0
24
ATE Ceramic remblokken
ATE Ceramic remblokken

Grenswaarden voor fijne stofdeeltjes

De Euro 7-emissienorm komt eraan – en daarmee voor het eerst ook de grenswaarden voor fijne stofdeeltjes die tijdens het remmen worden geproduceerd. In vergelijking met vijf andere remmen in de aftermarket zijn ATE Ceramic remblokken nu al voorbeeldig op het gebied van emissies. Dit blijkt uit de testresultaten van de ADAC.

Eisen aan de slijtage van banden en remmen

Iedereen die bij deeltjes alleen denkt aan uitlaatgassen uit de uitlaatpijp van voertuigen met verbrandingsmotoren, zal iets nieuws leren bij het bekijken van de nieuwe Euro 7-emissienorm. Voor het eerst stelt de verordening over emissiegrenswaarden voor wegvoertuigen die door de ER is aangenomen ook eisen aan de slijtage van banden en remmen. De reden hiervoor is dat terwijl de uitstoot van roetdeeltjes van binnen de motor, zoals koolmonoxide en stikstofoxiden, de afgelopen decennia steeds verder is afgenomen. Dit is gebeurt dankzij ingebouwde filters en wettelijke voorschriften. Daarentegen ligt de uitstoot van roetdeeltjes van buiten de motor, nog steeds op een vergelijkbaar niveau. Daarvan is veroorzaker de remmen.

De tijd voor de voorbereiding op de Euro 7-norm is nu

De nieuwe Euro 7-norm voor personenauto’s en bestelwagens met nieuwe typegoedkeuring wordt op zijn vroegst eind 2026 van kracht. Dus het duurt nog minstens drie jaar voordat de eerste betrokken voertuigen, waaronder elektrische auto’s, de garages binnenrollen. Genoeg tijd voor dealers van reserveonderdelen om ervoor te zorgen dat de aangeboden voertuigen ook zijn uitgerust met de nieuwe norm.

Zwitserse bedrijven hebben ook te maken met de vereisten, aangezien hun voertuigregistraties ook gebaseerd zijn op de Europese typegoedkeuringen. Het goede nieuws is dat er al producten beschikbaar zijn voor de aftermarket die de hoeveelheid roetdeeltjes aanzienlijk verminderen.

De Euro 7-norm binnen handbereik – met ATE Ceramic remblokken

Het mengsel van ATE Ceramic remblokken zorgt voor aanzienlijk minder slijtage en houdt dus niet alleen de velgen schoon, maar ook de lucht. Bij de laatste ADAC-remtest van 2021 lagen hun emissiewaarden mathematisch onder de vereiste grenswaarden voor voertuigen met verbrandingsmotoren van de eerste invoeringsfase. Na de invoering van de norm mogen voertuigen met verbrandingsmotoren bij het remmen slechts 7 mg/km PM10-deeltjes produceren. Zij mogen een deeltjesgrootte van minder dan 10 micrometer hebben. Volgens de test is deze PM10-waarde voor de ATE Ceramic remblokken 1,7 mg/km per wielrem. De concurrenten hebben aanzienlijk hogere waarden. De ATE Ceramic remblokken scoren ook punten voor hun duurzaamheid. De speciale samenstelling zorgt voor aanzienlijk minder slijtage.

Beoordeling ATE Ceramic remblokken

Daardoor lopen de remblokken in deze beoordelingsfactor een hele schoolklas voor op de op één na beste leverancier. Deze resultaten onderstrepen de claim van ATE, het topmerk van de technologiegroep en automobieltoeleverancier Continental: “Aan de ene kant hechten we veel belang aan de kwaliteit van onze producten – maar onze productfilosofie omvat ook het brengen van innovaties naar de aftermarket,” zegt Maik Spengel, hoofd productmanagement voor de frictieremmen in de aftermarket.